Nozares fakti
Liela daļa naudas aizplūst pie ārzemju medijiem
30.07.2024
. Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa
Investīcijas reklāmā lielā mērā virza cilvēku pirktspēja un optimisms, kas saistīts ar patēriņa precēm. Cilvēkiem ir nauda, bezdarba līmenis šobrīd ir neliels un ienākumu līmenis joprojām pieaug, tādēļ izskatās, ka optimisms ir, cilvēki tērēs naudu, pirks preces un pakalpojumus. Domājams, ka reklāmas tirgus tam sekos un atkal atgūsies. Protams, ir arī citi aspekti, kas ietekmē lokālā tirgus izaugsmi, piemēram, ārzemju mediji un naudas aizplūšana uz tiem, ņemot vērā mūsu ieradumus un jau iepriekš...
Tendence
Gada panākumi un neveiksmes nozarē
TV24 pamet bezmaksas apraidi
"TV Latvija" veidotais kanāls TV24 no 2025.gadā pamet bezmaksas apraidi.
Kompānijā skaidro, ka TV kanāls vairs nevar balstīties tikai uz reklāmas ieņēmumiem. Sadarbojoties ar kabeļtelevīzijas operatoriem un stiprinot satura pieejamību digitālajās platformās, TV24 varēs paplašināt satura piedāvājumu.
NBS saņem kritiku par komunikāciju saistībā ar Latgalē nokritušo Krievijas dronu
Nacionālie bruņotie spēki (NBS) saņem kritiku par komunikāciju pēc Krievijas palaistā ar sprāgstvielu aprīkotā "Shahed" tipa drona nokrišanas Latgalē.
Tostarp NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra direktors Jānis Sārts medijiem pauda, ka ir nepieciešams uzlabot komunikāciju, gan sniedzot pietiekamu informāciju sabiedrībai, gan vienlaikus nepasakot par daudz un pār mēru neinformējot Krieviju.
Tāpat LU Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultātes dekāns Jānis Ikstens un politoloģe Lelde Metla-Rozentāle vērtēja, ka komunikācija saistībā ar notikušo neļāva Latvijas iedzīvotājiem justies droši.
Izaicinājumi un atbalsts
LTV7 turpmāk visu saturu nodrošinās tikai valsts valodā
Atbilstoši Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) veiktajiem grozījumiem Mazākumtautību multimediju platformas koncepcijā LTV7 no 2025.gada. 1.janvāra saturu ir jānodrošina tikai valsts valodā.
Latvijas Televīzijas (LTV) pārstāve Anita Jansone atzīmēja, ka lēmums no 2025.gada visu LTV7 saturu nodrošināt tikai valsts valodā ir pieņemts kopīgās diskusijās ar SEPLP, izvērtējot lineārā kanāla auditorijas sasniedzamības datus.
Līdz šim ziņu raidījums "Šovakar. LSM+ ziņas" bija vienīgais LTV7 regulārais raidījums krievu valodā.
Septiņu mediju projekti varētu saņemt Atveseļošanas fonda atbalstu procesu modernizācijai
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) pabeigusi projektu pirmreizējo vērtēšanu par Atveseļošanas fonda atbalstu mediju nozares uzņēmumiem, veicinot to digitālo transformāciju un darbības pielāgošanu mūsdienu tendencēm digitālajā vidē, un par mērķim paredzēto finansējumu - 3,7 miljoniem eiro - varēs īstenot septiņus projektus.
CFLA saņēmusi kopumā 30 projektu iesniegumus, kuros plānotais AF ieguldījums veido 12 219 810 eiro, kas vairāk nekā trīs reizes pārsniedz pieejamo atbalstu, kas ir 3,7 miljoni eiro.
Atbalsta saņemšanai virzīti pieci projekti, kuri saņēma maksimālo punktu skaitu projektu iesniegumu kvalitātes kritērijos, kā arī divi projekti, kuri rindojumā bija nākamie un guva priekšroku, jo tos paredzēts īstenot plānošanas reģionā ar mazāko reģionālo iekšzemes kopproduktu uz vienu iedzīvotāju - Kurzemē.
Atveseļošanas fonda finansējumu varēs izmantot mediju uzņēmumu ražošanas procesu digitalizācijai - digitālo risinājumu, auditorijas pētījumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras, programmatūras licenču un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras izstrādes, iegādes, uzstādīšanas un pielāgošanas izmaksu segšanai.
TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2023 . gada apgrozījuma
Nr. | Nosaukums | Nozare | Reģist rācijas gads |
2023. neto apgrozījums, tūkst., EUR |
Apgrozījuma izmaiņas, pret 2022., % |
Peļņa 2023, tūkst., EUR |
Renta bilitāte |
Darbinieki |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Adsol international, SIA
Kuršu iela 25A – 6, Rīga, LV-1006
|
Reklāma: vides | 2021 | 80 090 | 4.33% | -8 | -0.01% | 1 |
2 |
Discover Car Hire, AS
Rīga, Kārļa Ulmaņa gatve 2 T. 23990855
|
Informatīvie pakalpojumi | 2013 | 68 037 | 34.66% | 11 810 | 17.36% | 165 |
3 |
WhatDigital, SIA
Klijānu iela 21 – 3, Rīga, LV-1012 T. 29272455
|
Reklāma | 2013 | 62 554 | -24.14% | 449 | 0.72% | 13 |
4 |
YM MEDIA EUROPE, SIA
Ģedules iela 6, Iecava, Bauskas nov., LV-3913
|
Reklāmas un mediju aģentūras | 2016 | 51 158 | 0.27% | 4 002 | 7.82% | 4 |
5 |
Data Stories, SIA
Matīsa iela 61 – 27, Rīga, LV-1009
|
Reklāmas un mediju aģentūras | 2021 | 32 203 | 49.64% | -91 | -0.28% | 1 |
6 |
All Media Latvia, SIA
Dzelzavas iela 120G, Rīga, LV-1021 T. 67479100
|
Televīzija | 1992 | 30 255 | 5.79% | 6 178 | 20.42% | 217 |
7 |
Latvijas Televīzija, Valsts, SIA
Rīga, Zaķusalas krastmala 33 T. 67200316
|
Televīzija | 1992 | 28 836 | 1.44% | 4 | 0.01% | 513 |
8 |
Aleph Latvia, SIA
Malduguņu iela 4, Mārupe, Mārupes nov., LV-2167 T. 24229622
|
Reklāma: vides | 2019 | 22 438 | 4.02% | 6 673 | 29.74% | 95 |
9 |
Inspired, SIA
Pērses iela 2A, Rīga, LV-1011 T. 67830661
|
Reklāma | 2004 | 19 898 | 61.69% | 402 | 2.02% | 42 |
10 |
Initiative Latvia, SIA
Ģertrūdes iela 66, Rīga, LV-1009 T. 67099344
|
Reklāma | 2010 | 19 648 | 11.18% | 68 | 0.35% | 27 |
Viedokļi
![Antra Bork-Ržečicka](/resources/lbgp/2024/150p/file678a38182bf1d.jpg?v23)
Straujā izaugsme nozarē rada konstantu speciālistu trūkumu
Antra Bork-Ržečicka
(Latvijas Komunikācijas asociācijas padomes priekšsēdētāja )
Nozari raksturo četras pazīmes: izaugsme, speciālistu trūkums, digitālā transformācija, komunikācijas lomas maiņa no atbalsta funkcijas uz stratēģisko.
Nu jau pēdējos piecus gadus nozare piedzīvo izaugsmi, vidēji augot par 20% gadā. Straujā izaugsme nozarē rada konstantu speciālistu trūkumu. Par vieniem un tiem pašiem talantiem cīnās gan komunikācijas aģentūras, gan valsts pārvalde, gan uzņēmumi un nevalstiskais sektors.
Katrai no šobrīd nozari raksturojošām pazīmēm ir iespēju un ēnas puse. Izaugsme...
![Baiba Liepiņa](/resources/lbgp/2024/150p/file678a3824565d1.jpg?v23)
Reklāmas un mediju nozarē nākamajos gados ir gaidāms lēnas izaugsmes periods
Baiba Liepiņa
(Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja )
Latvijas reklāmas un mediju nozare līdzīgi kā citas nozares saskaras ar vairākiem būtiskiem izaicinājumiem, kas lielā mērā ir saistīti ar kopējo ekonomisko un ģeopolitisko situāciju. Šādi apstākļi rada zināmu piesardzību reklāmdevēju vidū, jo reklāmdevēji daudz pragmatiskāk un rūpīgāk apsver mārketinga komunikācijas budžetus.
Viens no būtiskākajiem izaicinājumiem ir satura ražošanas izmaksu pieaugums algu un citu izdevumu palielināšanās dēļ, kam ir ietekme uz vietējiem medijiem un platformām, kas sniedz...