Industrijas jaunumi

Liela daļa naudas aizplūst pie ārzemju medijiem

30.07.2024 . Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa
Investīcijas reklāmā lielā mērā virza cilvēku pirktspēja un optimisms, kas saistīts ar patēriņa precēm. Cilvēkiem ir nauda, bezdarba līmenis šobrīd ir neliels un ienākumu līmenis joprojām pieaug, tādēļ izskatās, ka optimisms ir, cilvēki tērēs naudu, pirks preces un pakalpojumus. Domājams, ka reklāmas tirgus tam sekos un atkal atgūsies. Protams, ir arī citi aspekti, kas ietekmē lokālā tirgus izaugsmi, piemēram, ārzemju mediji un naudas aizplūšana uz tiem, ņemot vērā mūsu ieradumus un jau iepriekš...

Tendence

Gada panākumi un neveiksmes nozarē

Apvienotais sabiedriskais medijs darbu sāks 2025.gadā

Pēc vairāku gadu diskusijām, politiķi apstiprinājuši ieceri apvienot sabidriskos medijus – Latvijas Televīziju, Latvijas Radio un portālu “LSM.lv” – vienā organizācijā, un paredzēts, ka apvienotais sabiedriskais medijs darbu varētu sākt no 2025.gada. Pašreizējais pārmaiņu procesa plāns paredz, ka netiks mainīti sabiedriskā medija zīmoli, taču finansējums un organizatoriskā struktūra visām iesaistītajām pusēm būs kopīga.

Mediju organizācijas prasa atsaukt NEPLP

Jūnijā mediju organizācijas prasīja atsaukt Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) locekļus, norādot, ka padome sistemātiski pārkāpj pilnvaras un ierobežo neatkarīgu mediju darbu Latvijā. Kā vienu no būtiskākajiem NEPLP pārkāpumiem mediji norāda administratīvā soda piemērošanu “Tvnet grupai” par it kā neatbilstošu vārda "deportācija" lietošanu intervijā ar politiķi. Kopumā mediju organizāciju ieskatā, NEPLP nepamatoti iejaucas mediju radītajā saturā, rada nesamērīgus ierobežojumus mediju darbībai.

Izaicinājumi un atbalsts

Skolu tīkla optimizācija

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) līdz 2027.gadam apņēmusies risināt pedagogu trūkumu visos izglītības līmeņos, uzlabot izglītības kvalitāti un nodrošināt atbalsta iespējas tiem, kas vēlas turpināt vai iegūt izglītību. Viena no prioritātēm noteikta skolu tīkla optimizēšanas jomā, kur līdzšinējo izglītības pakāpi 7.-12.klašu izglītības posmā varētu zaudēt ap 100 skolas. IZM piedāvā kritērijus "efektīva skolu tīkla izveidei". Galvenie rādītāji, kas raksturo efektīvu un ilgtspējīgu skolu tīklu, IZM ieskatā, ir sasniedzamība atkarībā no izglītības posma, skolēnu skaits klašu grupās atkarībā no skolēnu blīvuma pašvaldībā un pedagoģiskā personāla kapacitāte. 20 izglītības iestādes attāluma vai iedzīvotāju blīvuma dēļ noteiktas kā izņēmumi, uz kuriem izstrādātie kritēriji neattiektos.

Ieguldīs 5,8 miljonus eiro dalībai starptautiskās izglītības kvalitātes monitoringa programmās

Astoņos starptautiskos izglītības pētījumu ciklos un trīs starptautiskajās programmās izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai ieguldīt 5 776 088 eiro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējumu 4 909 674 eiro apmērā un valsts budžeta finansējumu 866 414 eiro apmērā. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskajā mācību vides pētījumā "Talis 2024" tiks identificētas mācību vides jomas, kurās skolotājiem ir nepieciešams papildus atbalsts. Savukārt to, cik lielā mērā izglītojamie ir apguvuši zināšanas un prasmes, kas ir būtiskas pilnvērtīgai līdzdalībai sabiedrībā, iecerēts novērtēt OECD Starptautiskajā skolēnu prasmju novērtēšanas programmā "Pisa 2025". 4.klases skolēni piedalīsies starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas (IEA) Starptautiskajā lasītprasmes novērtēšanas pētījumā "Pirls 2026", kurā mēra lasītprasmes sasniegumu tendences sākumskolā. Turpretim 8.klases skolēni piedalīsies IEA Starptautiskajos datorprasmju un informācijpratības pētījumos "Icils 2023" un "Icils 2028".

TOP 10 - lielākie uzņēmumi pēc 2022 . gada apgrozījuma

Nr. Nosaukums Nozare Reģist
rācijas
gads
2022. neto
apgrozījums,
tūkst., EUR
Apgrozījuma
izmaiņas,
pret 2021., %
Peļņa 2022,
tūkst., EUR
Renta
bilitāte
Darbinieki
1
RealWeb Latvia, SIA
Klijānu iela 21 – 3, Rīga, LV-1012 T. 29272455
Reklāma 2013 82 462 -0.36% 351 0.43% 12
2
YM MEDIA EUROPE, SIA
Ģedules iela 6, Iecava, Bauskas nov., LV-3913
Reklāmas un mediju aģentūras 2016 51 018 183.89% 4 205 8.24% 3
3
Discover Car Hire, AS
Kārļa Ulmaņa gatve 2, Rīga, LV-1004 T. 23990855
Informatīvie pakalpojumi 2013 50 525 83.41% 5 209 10.31% 120
4
MIXD Performance, AS
Dzirnavu iela 21, Rīga, LV-1010
Reklāmas un mediju aģentūras 2017 31 350 8847.24% 196 0.63% 17
5
All Media Latvia, SIA
Dzelzavas iela 120G, Rīga, LV-1021 T. 67479100
Televīzija 1992 28 599 14.59% 5 679 19.86% 204
6
Latvijas Televīzija, Valsts, SIA
Zaķusalas krastmala 33, Rīga, LV-1050 T. 67200316
Televīzija 1992 28 428 11.65% 267 0.94% 517
7
MIXD, SIA
Dzirnavu iela 21, Rīga, LV-1010 T. 63623767
Reklāma 2017 21 641 -39.5% 59 0.27% 6
8
Aleph Latvia, SIA
Malduguņu iela 4, Mārupe, Mārupes nov., LV-2167 T. 24229622
Reklāma: vides 2019 21 571 -83.86% 10 778 49.96% 91
9
Data Stories, SIA
Matīsa iela 61 – 27, Rīga, LV-1009
Reklāmas un mediju aģentūras 2021 21 519 11385.8% 1 162 5.4% 1
10
MMS COMMUNICATIONS LATVIA, SIA
Alberta iela 12 – 7, Rīga, LV-1010 T. 29264926
Reklāma 1997 18 549 32.84% 309 1.67% 34

Viedokļi

Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas izglītības eksperte, bijusī izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile

Šis ir ļoti labs brīdis skolu tīkla optimizācijas pabeigšanai

Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas izglītības eksperte, bijusī izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile
Šis ir ļoti labs brīdis skolu tīkla optimizācijas pabeigšanai. Ir ļoti skaidri jāpasaka, ka var būt mazas sākumskolas tuvu dzīvesvietai, taču tad ir jārēķinās ka šādā skoliņā, piemēram, ar 15 bērniem, būs divi skolotāji, ieskaitot direktoru. Šāds modelis sākumskolā ir pieņemams. Savukārt vidusskolām gan jābūt pietiekami lielām, tur ir jābūt visiem attiecīgo specialitāšu skolotājiem un viņiem jāspēj nodrošināt pilna slodze. Apstākļi ir labvēlīgi tāpēc, ka ir notikusi administratīvi teritoriālā reforma,...
Baltijas Mediju izcilības centra izpilddirektore Gunta Sloga

Mediju nozarē joprojām daudz izaicinājumu

Baltijas Mediju izcilības centra izpilddirektore Gunta Sloga
Norises Latvijas mediju vidē nav skatāmas atrauti no šī brīža notikumiem pasaulē. Karš Ukrainā, tā radītie izaicinājumi ekonomikai un klimata pārmaiņu sekas ir papildinājušas mediju problēmu loku, ar kuriem tie saskaras pēdējos gados, ieskaitot auditoriju uzticības mazināšanos žurnālistikai, jaunu biznesa modeļu meklējumus un pielāgošanos nepārtraukti mainīgajiem patērētāju satura lietošanas paradumiem. Par spīti šīm grūtībām, šobrīd Latvijas mediju videi raksturīga daudzveidība, jauni, radoši meklējumi...