LGS jauno gaisa satiksmes vadības torni par 51 miljonu eiro būvēs "Aimasa"

Rīga, 25.okt., LETA. Jaunu gaisa satiksmes vadības torni Rīgas lidostā par 51,256 miljoniem eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) būvēs SIA "Aimasa", aģentūru LETA informēja VAS "Latvijas gaisa satiksme" (LGS) pārstāvji.

Atbilstoši noslēgtajam līgumam būvniekam darbi pie LGS ēkas pārbūves un gaisa satiksmes vadības torņa jaunbūves jāsāk nākamgad, bet celtniecību paredzēts pabeigt līdz 2026.gada 31.decembrim.

Plānots, ka būvnieks nepieciešamo plānošanu, dokumentu sagatavošanu un saskaņošanu, kā arī būvlaukuma iekārtošanu un citus darbus sāks šogad.

Projektu infrastruktūras uzlabošanai un pielāgošanai divējādam lietojumam, proti, gan civiliem, gan militāriem mērķiem ar 26,263 miljoniem eiro līdzfinansēs Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments. Tāpat LGS saņems aizdevumu 25 miljonu eiro apmērā no Ziemeļu investīciju bankas.

LGS norāda, ka esošais 27 metrus augstais LGS gaisa satiksmes vadības tornis ir būvēts 1973.gadā, tam ir pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu inženiertehniskie un dizaina risinājumi. Tornim esot aizvien grūtāk nodrošināt lidostas, kas attīstās, vajadzības un mūsdienīgu un inovatīvu tehnoloģiju ieviešanu. Esošo torni Rīgas lidostas teritorijā saglabās kā rezerves torni.

Jaunā gaisa satiksmes vadības torņa augstums būs 49,9 metri, ēkas apbūves laukums 5958 kvadrātmetri, bet iekštelpu kopējā platība - 12 185,8 kvadrātmetri. Tornim būs viens pazemes un deviņi virszemes stāvi.

Gaisa satiksmes vadības infrastruktūras modernizācijas projekts nodrošinās saskaņotu lidostas un uzņēmuma infrastruktūras attīstību un civilās un militārās gaisa satiksmes integrāciju. Jaunās tehnoloģijas ļaus ieviest arī attālinātās gaisa satiksmes vadības sistēmu "Remote Control Tower", nodrošinot gaisa kuģu pacelšanās un nosēšanās attālinātu vadību citās Latvijas lidostās. Torņa tehnoloģiskās iespējas ļaus optimizēt ielidošanas un izlidošanas mijiedarbību, kā arī horizontālo un vertikālo trašu izvietojumu, samazinot degvielas patēriņu, izmešu un trokšņa līmeni un iespēju robežās nodrošinot lidojumu nepārtrauktību.

LGS jaunā torņa projektu izstrādāja piegādātāju apvienība "ATCT 2020", kas sastāv no trīs dalībniekiem - SIA "Arhis arhitekti" un ASV reģistrētajiem uzņēmumiem "Leo a Daly Company" un "Marcos Costilla Aviation Consulting Group".

Iepirkuma noslēguma ziņojumā teikts, ka šogad 4.oktobrī LGS izsludināja konkursa procedūru ar sarunām, jo iepriekš slēgtais konkurss noslēdzās bez rezultāta. Iesniegt sākotnējos piedāvājumus LGS aicināja "Aimasa" un piegādātāju apvienību "CNB", kuras sastāvā ir SIA "Nordes būve" un SIA "Citrus Solutions", kas atbilda slēgtā konkursā LGS noteiktajām kvalifikācijas prasībām.

Tomēr noteiktajā sākotnējo piedāvājumu iesniegšanas termiņā piedāvājumu iesniedza tikai "Aimasa". Iepirkuma komisija konstatēja, ka "Aimasa" piedāvājums pilnībā atbilst uzaicinājumā noteiktajām prasībām un nolēma piešķirt uzņēmumam iepirkuma līguma slēgšanas tiesības.

LETA jau ziņoja, ka iepriekš LGS konkurss par esošās ēkas pārbūvi ar jauna gaisa satiksmes vadības torņa kompleksa piebūvi noslēdzās bez rezultāta.

Iepirkuma noslēguma ziņojumā bija norādīts, ka piegādātāju apvienības "CNB" piedāvājums ar kopējo līgumcenu 69,47 miljonu eiro apmērā tika atzīts par saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, bet, ņemot vērā, ka piedāvātā līgumcena par aptuveni 44,7% pārsniedza paredzamo līgumcenu, kas bija 48 miljoni eiro, pasūtītājs nolēma pārtraukt konkursu.

Iepirkumā piedāvājumu iesniedza arī "Aimasa", kuras piedāvātā līgumcena bija 51,441 miljons eiro, tomēr šis piedāvājums tika noraidīts, jo pretendenta iesniegtie tehniskā piedāvājuma dokumenti neatbilda iepirkumā noteiktajām prasībām.

Informācija "Firmas.lv" liecina, ka "Aimasa" 2023.gadā strādāja ar 75,885 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 68% vairāk nekā 2022.gadā, savukārt uzņēmuma peļņa pieauga vairākkārtīgi - līdz 8,433 miljoniem eiro.

"Aimasa" reģistrēta 2004.gadā, un tās pamatkapitāls ir astoņi miljoni eiro. Uzņēmuma īpašnieki ir Sandris Apsīts (50%), Ainārs Cakars (40%) un Jānis Dreimanis (10%).

Tāpat ziņots, ka LGS pagājušajā gadā strādāja ar 26,361 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 32,4% vairāk nekā 2022.gadā, savukārt kompānijas zaudējumi samazinājās 2,5 reizes - līdz 1,801 miljonam eiro.

LGS ir 100% valsts uzņēmums, tā pienākums ir nodrošināt gaisa telpas lietotājus ar aeronavigācijas pakalpojumiem.