Valdība lems par "Latvijas dzelzceļa" pamatkapitāla palielināšanu

Rīga, 14.jūl., LETA. Ministru kabinets (MK) šodien lems par VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) pamatkapitāla palielināšanu, liecina valdības darba kārtībā. 

Tāpat valdība lems par finanšu līdzekļu piešķiršanu LDz. 

Abi jautājumi iekļauti sēdes slēgtajā daļā, tāpēc konkrēta informācija par uzņēmumam piešķiramajām summām nav zināma. 

Kā ziņots, martā LDz informēja, ka uzņēmumam nepieciešami 25 miljoni eiro no valsts budžeta 2020.gada finanšu līdzsvara nodrošināšanai un 15,8 miljoni eiro neattiecināmo izmaksu kompensēšanai par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu šogad.

Uzņēmums pārstāve Ella Pētermane toreiz aģentūrai LETA skaidroja, ka 2019.gads Latvijas transporta un tranzīta nozarei bija sarežģīts gan globālā, gan reģionālā līmenī - dažādu ārēju faktoru dēļ būtiski samazinājās kravu pārvadājumu apmērs. Šī situācija būtiski ietekmēja visu Latvijas transporta nozari, bet visspēcīgāk tas ir skāra tranzīta jomā darbojošos uzņēmumus, tostarp LDz.

Arī šā gada pirmo divarpus mēnešu kravu pārvadājumu tendences, kā arī pašreizējie pasaules un reģiona ekonomiku potenciāli satricinošie notikumi liecina, ka situācija, kas saistīta ar kravu pārvadājumu apmēriem, būtiski neuzlabosies vai, iespējams, pat pasliktināsies, norādīja kompānijā.

"Tādējādi, lai gan Latvijas tautsaimniecības interesēs dzelzceļa tīkla darbību nepieciešams saglabāt pilnā apmērā, neskatoties uz jau pagājušā gada nogalē uzsāktajiem striktajiem izmaksu optimizācijas un darbības efektivitātes palielināšanas pasākumiem, LDz 2020.gadā nespēs īstenot finanšu līdzsvara nosacījumus, jo ieņēmumi ir samazinājušies tik būtiski, ka tie nesedz izmaksas, kuras jau šobrīd ir samazinātas iespējami zemākajā līmenī, vienlaikus neapdraudot dzelzceļa infrastruktūras kvalitāti un kustības drošību," klāstīja kompānijā.

Pamatojoties uz daudzgadu līguma nosacījumiem, LDz informēja Satiksmes ministriju, ka tiek plānota infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara nosacījumu neizpildīšanās jau 2020.gada pirmajā ceturksnī, tādēļ šogad ir nepieciešams papildus finansējums no valsts budžeta LDz finanšu līdzsvara nodrošināšanai apmēram 25 miljonu eiro apmērā.

Tāpat LDz nepieciešami papildus finanšu līdzekļi 15,8 miljonu eiro apmērā, lai kompensētu neattiecināmās izmaksas pilnā apmērā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai visa 2020.gada laikā.

LDz pamatkapitāls pašreiz ir 256,720 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. Uzņēmums pērn strādāja ar 183,28 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 12,5% mazāk nekā gadu iepriekš. Savukārt uzņēmuma peļņa samazinājusies no 4,178 miljoniem eiro 2018.gadā līdz 32 430 eiro, noslēdzoties 2019.gadam. 

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDZ ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDZ apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDZ loģistika".