(Pievienota 9., 13., 14., 16.-18.rindkopa.)
Rīga, 12.febr., LETA. Iekšlietu dienesti ir mainījuši pa vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112 saņemto zvanu apstrādes sistēmu, paralēli ieviešot arī mobilo lietotni "112 Latvija" un tīmekļvietni "112.lv", aģentūru LETA informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD). Līdz ar reformu iedzīvotājiem pa tālruni 112 vairs nebūs iespējams sazvanīt kādu konkrētu policijas iecirkni, bet informāciju pieņems un izvērtēs vienots operatoru dienests.
Ja iepriekš liela daļa uz tālruņa numuru 112 saņemto zvanu tika pāradresēti, bet informācija par izsaukumiem citiem operatīvajiem dienestiem nodota telefoniski, tad pēc projekta īstenošanas zvanu pāradresācija un telefoniska informācijas nodošana notiek tikai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.
Reformas autoru skatījumā, viens no būtiskākajiem projekta ieguvumiem iedzīvotājiem būšot tas, ka, zvanot uz tālruņa numuru 112 par notikumiem, kuros nepieciešama tikai policijas iesaiste, iedzīvotāji vairs netiek pāradresēti pie cita dienesta operatora un viņiem nav jāatkārto informācija, jo 112 dispečers pieņem informāciju par notikušo.
Ja iedzīvotāji arī turpmāk zvanīs uz tālruņa numuru 110, viņi tāpat tiks savienoti ar 112 kontaktu centru, kas pieņems informāciju par negadījumu un informāciju par to nodos nepieciešamajiem operatīvajiem dienestiem un citām iestādēm. 112 dispečeri pēc iedzīvotāju pieprasījuma vairs neveiks zvanu pāradresāciju uz konkrētiem Valsts policijas un pašvaldības policijas iecirkņiem, bet tā vietā noskaidros, kur un kas ir noticis, un izvērtēs, vai un kādu operatīvo dienestu iesaiste un cik lielā apjomā ir nepieciešama.
Tagad "pirmajā līmenī" jeb 112 kontaktu centrā ienāk un tiek apstrādāti visi iedzīvotāju ziņojumi - zvani, eZvani un īsziņas par negadījumiem un notiek šo ziņojumu izvērtēšana, "kuras rezultātā tikai ārkārtas zvani tiek novirzīti attiecīgajiem operatīvajiem dienestiem". "Otrajā līmenī" elektroniski un vienlaicīgi informāciju par negadījumu saņemot VUGD un Valsts policijas resursu vadības centri, kas uz notikuma vietu sūta nepieciešamos operatīvā dienesta resursus.
Zvanu apstrādes sistēma tikusi mainīta, lai samazinātu laiku no iedzīvotāja zvana līdz operatīvo dienestu palīdzības saņemšanai.
"Notiekot negadījumam, svarīgi ir pēc iespējas ātrāk sniegt atbilstošu palīdzību, tāpēc pēc vairāku gadu darba ir noslēdzies apjomīgs projekts, kas ļaus samazināt laiku, kādā operatīvie dienesti dodas palīgā nelaimē nokļuvušiem. Lai to sasniegtu, ārkārtas ziņojumu saņemšana un apstrāde turpmāk notiks divos līmeņos," klāstījis VUGD priekšnieks Mārtiņš Baltmanis.
Reformā izstrādāta un ieviesta Vienota kontaktu centru platforma. Iekšlietu ministrijas Informācijas centra priekšnieks Āris Dzērvāns paudis, ka vienotā kontaktu centra platforma ir unikāls risinājums, kas ir pielāgots VUGD un policijas vajadzībām un kas esot "kvalitatīvi jauns solis operatīvo dienestu darbības attīstībā". Izmaiņas iezīmējot pāreju uz jauno tehnoloģisko platformu un veidojot "loģisku un tehnoloģisku pamatu turpmākai ārkārtas situāciju risināšanas procesu digitalizācijai un informācijas apmaiņai starp operatīvajiem dienestiem, ka arī operatīvo dienestu darbu vadīšanas automatizācijai".
Dzērvāns arī informēja, ka platforma nodrošina iespēju paplašināt to nākotnē ar papildu funkcijām un kopējā drošības ietvarā integrēt ne tikai iekšlietu struktūras, bet arī citus spēlētājus, piemēram, pašvaldības glābšanas dienestus.
Līdzās tam, lai informētu un izglītotu iedzīvotājus par tālruņa numuru 112 un rīcību dažādos apdraudējumos, izstrādāta jauna lietotne "112 Latvija" un tīmekļvietne "112.lv". Lietotne sniegšot vairākas priekšrocības - iespēju piezvanīt vai nosūtīt īsziņu uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112, saņemt paziņojumus par iespējamo apdraudējumu un uzzināt, kā rīkoties dažādās bīstamās situācijās.
Lietotnes "112 Latvija" lietotājs saņems paziņojumu sava viedtālruņa ekrānā par iespējamo apdraudējumu, piemēram, sarkanā vai oranžā līmeņa brīdinājumus par bīstamiem laikapstākļiem, trauksmes sirēnu pārbaudi un citiem notikumiem, kas liek iedzīvotājiem būt gataviem nepieciešamības gadījumā rīkoties vai prasa iedzīvotāju nekavējošu rīcību.
Zvanot uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112 no lietotnes "112 Latvija", 112 dispečeri redzēs aptuveno zvanītāja atrašanās vietu. Tas sniegs iespēju operatīvāk sniegt palīdzību tiem iedzīvotājiem, kuri nevar nosaukt precīzu negadījuma adresi, lietotni popularizē VUGD. Lai dispečers redzētu cilvēka atrašanās vietu, instalācijas brīdī vai vēlāk nepieciešams atļaut lietotnei piekļūt telefona atrašanās vietai. "Īsziņas nosūtīšana uz tālruņa numuru 112 nav ikdienas risinājums ātrai operatīvo dienestu apziņošanai. Tā veicina 112 pieejamību cilvēkiem ar runas un dzirdes traucējumiem un cilvēkiem bez Latvijas mobilo sakaru operatoru izsniegtas SIM kartes," piebilst VUGD.
Baltmanis informēja, ka arī līdz šim bija iespējams noteikt zvanītāja atrašanās vietu, taču precizitāte bija atšķirīga - tā varēja būt ar rādiusi 150 metri un vairāk. Tagad, pateicoties jaunajai sistēmai, saskaņā ar tehnoloģisko risinājumu izstrādātāja SIA "Meditec" pārstāves Gunas Balakleines pausto, zvana laikā tiks noteiktas aptuvenās koordinātas, bet jo ilgāk notiks saruna ar zvanītāju, jo precīzākas tās būs. "Tagad iespējams noteikt līdz pat trīs metru distancei," viņa piebilda.
Balakleine arī informēja, ka šis ir pirmais mēroga projekts Latvijā un platforma ir tik visaptveroša, ka tā nodrošina pilna cikla darba apstrādi - sākot no darbinieku un transportlīdzekļu plānošanas līdz operatīvo darbu nodošanai. Par sistēmas efektivitāti liecina arī tas, ka sistēmā ir integrēti vairāki moduļi, piemēram, ģeogrāfiskās informācijas sistēmas modulis, vienotā notikuma reģistrs un dažādas Iekšlietu ministrijas pārziņā esošas sistēmas, piemēram, Personu reģistrs un Transportlīdzekļu reģistrs, lai pēc iespējas ātrāk varētu apstrādāt visus nepieciešamos datus.
Lai uzlabotu iedzīvotāju zināšanas par vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112 un rīcību dažādos apdraudējumos, kā arī veidotu izpratni par tiem gadījumiem, kad nepieciešams zvanīt uz tālruņa numuru 112, bet kad palīdzību sniegs citas iestādes vai komersanti, izveidota tīmekļvietne "112.lv". Tajā vienuviet apkopoti Latvijas operatīvo dienestu sniegtie drošības padomi pareizai rīcībai dažādos apdraudējumos. Līdzās tam tīmekļvietnē tiks operatīvi izvietoti brīdinājumi par iespējamo apdraudējumu un nepieciešamo rīcību.
Projekts tika sākts 2018.gadā un pabeigts pērnā gada nogalē. Kopējās izmaksas ir pieci miljoni eiro, no kuriem 4 250 000 eiro sedza Eiropas Reģionālās attīstības fonds.
Kā norādīja Baltmanis, minētā projekta ieviešana neatceļ agrīnās brīdināšanas sistēmas (ABS+) jeb šūnu apraides sistēmas ieviešanu.
"Firmas.lv" informācija liecina, ka "Meditec" patiesā labuma guvēji ir Mārtiņš Sils un Māris Zvirgzdiņš. 2022.gadā uzņēmums apgrozīja 4 599 458 eiro un strādāja ar 1 369 575 eiro peļņu.
papildināta - Reformē saziņu ar operatīvajiem dienestiem pa tālruni 112 un piedāvā izmantot arī mobilo lietotni
LETA 12.02.2024
"Lightspace Technologies" pasludināts tiesiskās aizsardzības process
LETA 26.11.2024
Rīga, 26.nov., LETA. Rīgas rajona tiesa tehnoloģiju uzņēmumam SIA "Lightspace Technologies" pasludinājusi tiesiskās aizsardzības procesu un apstiprinājusi tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu, liecina informācija Maksātnespējas reģistrā.
Ti
...
Sāksies "Latraps" sākotnējais obligāciju piedāvājums
LETA 26.11.2024
Rīga, 26.nov., LETA. Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība "Latraps" šodien sāks sākotnējo obligāciju piedāvājumu, aģentūru LETA informēja kooperatīva pārstāvji.
Publiskajā obligāciju piedāvājumā "Latraps" privātiem un institucionāliem
...
Par 170 172 eiro modernizēta Siguldas slimnīca
LETA 26.11.2024
Rīga, 26.nov., LETA. Īstenojot Atveseļošanās fonda projektu, par 170 172 eiro modernizēta SIA "Siguldas slimnīca", aģentūru LETA informēja pašvaldībā.
Slimnīca iegādājusies neirorehabilitācijas iekārtu, bipolārās piecu milimetru histerorezektoskopij
...