Zivju konservu ražotāja "Unda" apgrozījums pērn pieaudzis par 20,1%

Rīga, 26.jūl., LETA. Zivju konservu ražotāja SIA "Unda" apgrozījums pagājušajā gadā bija 8,879 miljoni eiro, kas ir par 20,1% vairāk nekā gadu iepriekš, taču kompānija cieta zaudējumus 169 525 eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš, liecina informācija "Firmas.lv".

Uzņēmuma gada pārskata vadības ziņojumā skaidrots, ka 2023.gads sākās pārliecinoši un pirmajā ceturksnī uzņēmums uzrādīja labus rezultātus. Ņemot vērā sarežģīto situāciju valstī ar darbaspēku, uzņēmums savlaicīgi sāka piesaistīt darbiniekus no trešajām valstīm, kas ir laikietilpīgs process. Pirmajā pusgadā "Unda" pieņēma darbā vairākus darbiniekus no Vjetnamas.

Otrajā ceturksnī bija novērojams produkcijas pieprasījuma samazinājums, kas ir saistīts ar patēriņa cenu kāpumu eksporta tirgos, kā arī augstajām kredītu likmēm, kas negatīvi ietekmē cilvēku pirktspēju.

Pagājušā gada ceturtajā ceturksnī pieprasījums eksporta tirgos nebija uzlabojies, un uzņēmums aktīvi meklēja iespēju to veicināt, tomēr izteikts pieprasījuma pieaugums bija novērojams tikai novembrī un decembrī. 2023.gada pēdējā ceturksnī izdevās stabilizēt "Unda" pārdošanas rezultātus, bet ar to nepietika, lai pilnībā atrisinātu gada vidū izveidojušās finansiālās grūtības.

Kompānijas vadība min, ka 2023.gadā "Unda" sāka sadarbību ar jaunu klientu Gruzijā, kā arī uzlaboja rezultātus Latvijas tirdzniecības tīklos, sadarbībā ar AS "Jungent Latvija" pārdodot produkciju 226 228 eiro vērtībā, kas ir par 30,8% vairāk nekā 2022.gadā. Pārdošanas apmēri pieauga arī sadarbībā ar SIA "Banga", 2023.gadā sasniedzot 334 770 eiro, kas ir par 46,7% vairāk nekā gadu iepriekš.

Tāpat "Unda" vadība atzīmē, ka uzņēmumam pērn nozīmīgs apgrozījuma kāpums bija Polijas tirgū. Polijas tirgū uzņēmums pērn strādāja ar 3,44 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 31,9% vairāk nekā gadu iepriekš. Apgrozījuma pieaugums sasniegts, pateicoties jaunu produktu ieviešanai un intensīvam pārdošanas darbam ar klientu.

Vadības ziņojumā minēts, ka būtisks pieaugums vērojams arī Vācijā, kā arī Jaunzēlandē, kur 2023.gadā pārdošanas apmēri, salīdzinot ar 2022.gadu, gandrīz dubultojās. Izaugsme ASV tirgū pērn nebija novērojama un rezultāti gandrīz nemainījās, neatbilstot uzņēmuma mērķiem. Kanādā pārdošanas apmēri samazinājās uz pusi, bet Japānā nav izdevies pārdot nevienu kravu, kas skaidrojams ar valūtas kursa problēmām un atsevišķu konkurentu rīcību.

Vadības ziņojumā arī teikts, ka 2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu, saražotais zivju konservu daudzums palielinājās par 24%, vienā dienā vidēji saražojot par 28% vairāk konservu nekā iepriekšējā gadā. Par 5% samazinājies lēni ražoto produktu skaits, tomēr par 97% pieaudzis ātri ražojamo produktu skaits, kuru ražošanā nepieciešams mazāks darbinieku skaits. Izmaiņas veiktas mērķtiecīgi, jo uzņēmums cenšas samazināt darbinieku skaitu, bet nesamazināt produktivitāti.

"Unda" vadība atzīmē, ka kopējie produkcijas realizācijas apmēri 2023.gadā pieauga par 31%, bet pārdots mazāk vienību, nekā saražots. Galvenokārt realizācijas apjoma pieaugums novērojams sadarbībā ar uzņēmuma diviem lielākajiem klientiem Vācijā un Polijā. Vācijā "Unda" pērn realizēja 36,5%, bet Polijā - 37,6% no visas pārdotās produkcijas.

Uzņēmuma vadība uzsver, ka abi šie eksporta tirgi nodrošina lielākos pārdošanas apmērus, bet tiem ir zemākie peļņas rādītāji. 2024.gadā uzņēmums plāno saglabāt pārdošanas apmērus šiem klientiem, bet paaugstināt cenas un rentabilitāti, kas šo tirgu specifikas dēļ varētu būt problemātiski.

Kompānijas vadība norāda, ka patlaban izveidojusies stabila produkcijas pieprasījuma sezonalitāte - pieprasījums izteikti pieaug gada sākumā un beigās, bet samazinās vasaras mēnešos, kas arvien vairāk novērojams arī pavasarī un rudenī. Tāpēc "Unda" ar peļņu, kas gūta finansiāli labos mēnešos, vairs nevar kompensēt zaudējumus, kas ciesti finansiāli sliktos mēnešos. Lai mazinātu sezonalitātes problēmu, risinājuma meklēšanā uzņēmums iesaista lielos klientus, lūdzot iesūtīt pasūtījumu prognozes un uzņemties atbildību par tām, kas ļauj sabalansēt ražošanas spējas ar reālo pieprasījumu. 

Tāpat "Unda" strādā pie apjomu palielināšanas esošajiem mazajiem klientiem un aktīvi piesaista jaunus klientus.

Lai uzlabotu 2024.gada trešā ceturkšņa finanšu rādītājus, uzņēmums nolēmis nepārtraukt darbību vasaras mēnešos un turpināt strādāt bez pārtraukuma visu gadu, tehniskos darbus plānojot pa ražošanas līnijām, netraucējot pasūtījumu izpildi. Darbinieki turpmāk atvaļinājumus iesniegs katrs sev vēlamā laikā. Tas kompānijai ļaus sabalansēt naudas plūsmu, teikts vadības ziņojumā.

Vadības ziņojumā minēts, ka 2023.gadā uzņēmums neveica būtiskas investīcijas, bet gada pirmajā pusē iegādājās zemes nomas tiesības Engures ostas teritorijā. Ilgtermiņā šī investīcija iespējams būs nozīmīga uzņēmuma attīstībai.

Tāpat, ņemot vērā mainīgos globālos apstākļus un ar tiem saistītos riskus, nolemts īstenot reorganizāciju, izveidojot divus uzņēmumus. Jaunais uzņēmums pārņems nekustamos īpašumus, bet "Unda" turpinātu veikt saimniecisko darbību.  Reorganizāciju plānots īstenot līdz 2024.gada beigām.

Pērn jūnijā "Unda" atklāja "Diplomats" produkcijas konceptveikalu Engurē, kā arī patlaban uzņēmums attīsta ideju par "Diplomats" konceptveikala franšīzes piedāvājumu citās valstīs.

Vadības ziņojumā arī atzīmēts, ka pagājušā gada otrajā ceturksnī viens no uzņēmuma klientiem saņēma pasūtīto kravu, bet par to nenorēķinājās. Tāpēc "Unda" sākusi tiesvedību Francijā, lai zaudējumus piedzītu tiesas ceļā. Tiesas rezultāti gaidāmi vasaras beigās.

Šogad "Unda" nefokusējas uz to, lai saražotu un pārdotu vairāk, bet uz to, lai samazinātu izmaksas un palielinātu vidējo cenu - šā gada gada pirmo mēnešu rezultāti uzrāda, ka tā bijusi pareiza izvēle. 

Pēc vadības ziņojumā minētā, lai sasniegtu attiecīgo mērķi, uzņēmums paredzējis ieviest jaunus produktus ar lielāku  pievienoto vērtību, aktīvi strādāt jaunu klientu piesaistē maksātspējīgās valstīs un attīstīt mazumtirdzniecības virziens, kur jāpārdod vairāk produktu ar lielāku pievienoto vērtību.

2023.gadā nolemts "Unda" produkciju sadalīt trijos galvenajos pamatvirzienos. Pirmais ir klasiskie zivju konservi, kurus turpinās tirgot ar "Diplomats" zīmolu, otrais ir "Diplomats Gourmet" sērija un trešais būs jauns virziens - "Diplomats Active".

"Unda" apgrozījums 2022.gadā bija 7,393 miljoni eiro, kas ir par 15,6% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa bija 96 391 eiro pretstatā zaudējumiem gadu pirms tam.

Uzņēmums reģistrēts 1992.gadā, un tā pamatkapitāls ir 694 275 eiro. "Unda" pieder Jurim Bubišam (74,71%), Artūram Bubišam (21,95%) un vēl 10 privātpersonām, kur katram pieder mazāk nekā 1% "Unda" kapitāldaļu. Uzņēmuma pamatdarbība ir zivju konservu ražošana un realizācija.